torsdag 1 december 2011

Ska vi hoppa på tåget, eller stå kvar på perrongen?

I tisdags var jag på ett möte i kommunhuset. Ämnet var 1-1. Jag tycker att Falkenbergs barn och utbildnings förvaltning har gjort en bra film som visar vad det innebär. Deltagare var lärare, rektorer, it-tekniker, it-chef, utbildningsledare och skolchef grundskola. Vi hade bjudit in 3 företag som erbjuder 1-1 koncept. Det var Lenovo, Lin-education och Atea. Representanten för Lenovo beskrev i huvudsak vilken typ av dator som de kan leverera och, ja inte så mycket mer. De sistnämnda företagen gjorde ett positivt intryck på mej. De betonade implementering och pedagogik och forskning vilket åskådliggörs på deras webbsidor. Skolchefen redogjorde för dagsläget gällande 1-1 i kommunen. Eleverna är redo! Föräldrarna? Lärarna är redo! Rektorerna är redo! Skolledning är redo! Tjänstemännen är redo! Politikerna är INTE redo! För att vi ska kunna införa leasing av datorer till våra tre högstadieskolor behöver lärande och stöd få en ökad budget. De bästa argumenten för att kunna påverka politikerna är att utgå från målen att alla elever i kommunen ska gå ur högstadiet med godkända betyg och att kommunen ska vara en attraktiv kommun att bo i.

Här finns 1-1 satsningar
Hittade en intressant rapport på Stefan Pålssons Omvärldsblog    Monitor 2010
Hittade ett intressant ljudspår som tar upp forskningen  om 1-1 leder till ökad måluppfyllelse.

Lyssna: Håkan Fleischer: ”Ingen säker forskning säger att betygen blir bättre”

Hallå där ute alla bloggare som har någon erfarenhet av 1-1. Hur är det hos er? Har eleverna fått en högre måluppfyllelse?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar