lördag 24 december 2011

Handlingsplan 2012


IKT 2012

Det här blir lite som en vision och handlingsplan i mitt arbete som IKT-pedadog 2012.
Det mesta som virvlar runt i hjärnan är Kenya resan med min far under julledigheten, men jag ska försöka delge er mina tankar för kommande år, lite som ett nyårslöfte.

Året inleds med att jag avslutar ”IKT och lärande” i Uppsala. Jag ska redovisa mitt slutprojekt och det är just det du har börjat läst nu! Under hösten har vi diskuterat en hel del hur vi ska kunna marknadsföra vår kompetens i en skola som mer och mer kommer att använda digitala verktyg i sitt lärande. Jag har pratat med både rektor och skolchef om fortsatta studier inom IKT och båda är ”på” och tycker det är viktigt att eleverna får en hög förtrogenhet att använda IKT i sitt lärande. Men som så ofta får det inte kosta något, i och med att IKT-utbildningar inte sanktioneras som lärarlyftsutbildningar, får inte kommunen några statsbidrag och kan på så sätt inte ersätta min tid för studier. Finns det någon duktig förhandlare som läser det här, så är ni välkomna till Arvika för att ge mitt stöd.

Jag upplever att det inte finns någon tydlig kurs i våra nationella mål beträffande IKT, visserligen tydliggörs det i LGR 11 att IKT behövs i samtliga ämnen, men hur ska vi lösa uppgiften utan kompetens. Diskussioner förs där man påpekar att IKT måste få en större betydelse i dagens lärarutbildningar och då anser jag att det är fel att plocka bort IKT-utbildningar från lärarlyftsprogrammet.

I alla fall har jag sökt en fortsättning på mina studier inom IKT. Trots avståndet är jag beredd att även fortsätta i Uppsala, inte för att låta fjäskig men mycket beror på hur Måns och Lars har lagt upp höstens kurs. För att vara en universitetskurs har vi producerat mycket och inte bara konsumerat, vilket har känts bra. Jag har fått en förändrad bild av bloggen, det är inte bara ”Blondinbellor” som skriver och har åsikter. Har hittat några riktigt bra IKT-bloggar http://www.iktbloggen.se, http://ikt-pedagog.blogspot.com/,  http://www.itochutbildning.se/, och det är lätt att man länkar sig vidare och det är bara John Blund som kan sätta stopp när man snurrar runt i etern. Det är bra att vi kursdeltagare har bloggar, där vi kan utbyta erfarenheter utifrån likartade frågeställningar.

För att klara studierna går jag ner 10% i tjänst. Min övriga tid är 20% IKT-pedagog på två skolor i ett skolområde (F-6), 30% undervisning åk.6, 40% undervisning åk.9 samt 50% IKT-studier. Summa 140%! Risken är stor att det blir kvalitetsbrister, men jag gör ett försök.

Under hösten har det varit många företag som varit och marknadsfört lärplattformar för skolorna i kommunen. Valet föll på Tieto Enators ”EdWise”. Vi har plattformen i och med vårterminen och några direktiv hur den ska introduceras finns ännu inte?

I mitt arbete som IKT-pedagog kommer jag att göra en behovsinventering bland lärarna. Jag gjorde en under höstterminen, men fick inte ut så mycket av den. När jag läste Åsas (IKT-B) webbtidning som handlar om arbetssätt att kartlägga IKT-behoven hos lärarna, fick jag många bra tips. Behoven ska återspeglas i den lokala fortbildningen som vi ska starta upp.
Jag kommer att fortsätta att arbeta för en samordning av kommunens IKT-resurser.

I min undervisning kommer jag att gå in och genomföra exempellektioner (lite som SLS), där läraren är med och ser hur man integrerar IKT i olika ämnen. Tanken är sedan att läraren har sådan förtrogenhet att han/hon ”vågar” genomföra lektioner på egen hand eller med lite stöd.

Har under hösten börjat pröva ”elev lär elev”. Åk.6 är tre – parallelligt, och då har jag ”plockat” fem elever ur varje klass och genomfört en lektion som de sedan får hålla med sin klass, där jag finns med på ett hörn som stöd. De utvalda eleverna känner sig stolta och motiverade inför uppgiften och löser den på ett bra sätt. Att lära andra är nog en av de bästa inlärningsprocesserna! Det är viktigt att variera lärareleverna så att alla får känna att de kan.

Det krävs logistik och planering för att kunna genomföra en lektion med digitala verktyg. För att kunna sätta en laptop i handen på varje elev i klassen måste man låna ihop datorer från varje årskurs, plus att det krävs ett antal PIM-datorer (lärardator). Fallgroparna är många, datorerna tappar det trådlösa nätet, eleverna glömmer bort sina lösenord, eleverna använder datorerna för sällan, så de glömmer bort att spara på sina mappar på servern.

Med mina blivande 9:or kommer jag att starta klassbloggar i WordPress. Får se hur jag kan knyta ihop bloggen med EdWise?
Det finns en förhoppning att kommunens högstadieskolor får 1-1 till hösten. Har skrivit om det i ett tidigare blogginlägg

God jul & Gott nytt år!

PS. Nätet i Kenya avgör om det blir något nytt bloginlägg för i år.
  

1 kommentar:

  1. Oj, det verkar som att du har en hädelserik vår framför dig. Det är mycket som låter spännande! Jag hoppas att du får ihop alla delarna och att du inte känner dig allt för splittrad. Det ska bli spännande att få följa ditt arbete ohc höra hur det går!
    Det ska även bli spännande att hör hur du hade det i Kenya med din far.
    Vi ses imorgon!

    SvaraRadera