Lärare
Lärarna har genomfört eller genomför PIM 1-2-3 på
Grundskolan. Gymnasielärarna startar utbildningen nästa år. Lärare som
genomfört PIM har ”belönats” med en laptop.
I den behovsinventering som jag gjort bland lärarna i det
rektorsområde (F-6) som jag är IKT-pedagog i, finns följande behov utifrån
deras egna tankar:
·
Windows 7 och nätverksförståelse
·
Filma, redigera och publicera
·
Lärplattform som kommer till våren
·
Fler datorer
·
Klassblogg
Attityden till IKT varierar. Antalet skeptiker har minskat
de senaste åren och de allra flesta använder IKT dagligen och ser det som ett
pedagogiskt hjälpmedel. Många är rädda för att använda datorn i undervisningen
för att man lätt hamnar i fallgropar. Ofta beror det på avsaknaden av
förtrogenhet inom området, men även att vi har för få datorer, vilket innebär att vi får lappa och laga gamla datorer som egentligen har spelat ut sin roll som multimediadator.
Min syn på vilken nivå de flesta lärare befinner sig på i kommunen, kan graderas i Ruben Puenteduras SAMR-stege. De flesta ligger i ersättningsstadiet. Några har kommit till förbättringsstadiet och ett fåtal lärare är i förändringsstadiet. För att vi ska kunna komma vidare krävs att vi har större tillgång till it-utrustning . Teknik som inte sätter käppar i hjulet, t.ex. trådlöst nätverk. Fortbildning. IKT-pedagoger som kan inspirera och stötta det pedagogiska och tekniska arbetet.
Min syn på vilken nivå de flesta lärare befinner sig på i kommunen, kan graderas i Ruben Puenteduras SAMR-stege. De flesta ligger i ersättningsstadiet. Några har kommit till förbättringsstadiet och ett fåtal lärare är i förändringsstadiet. För att vi ska kunna komma vidare krävs att vi har större tillgång till it-utrustning . Teknik som inte sätter käppar i hjulet, t.ex. trådlöst nätverk. Fortbildning. IKT-pedagoger som kan inspirera och stötta det pedagogiska och tekniska arbetet.
SAMR-modellens olika steg Här är filmen om du inte orkar läsa!
- Substitution / Ersättning
Ingen förändring. Vi gör samma saker som tidigare skillnaden är bara att vi gör det med ny teknik. Det blir ingen funktionell förbättring av lärandeprocessen eller undervisningskontexten.
Exempel:
Datorn som ordbehandlare eller för att läsa E-bok. I dessa två fall är datorn bara en ersättning för en annan teknik och tillför inte lärandet något. Eleverna blir inte bättre på att skriva eller att läsa bara för att de gör det på datorn.
Ingen förändring. Vi gör samma saker som tidigare skillnaden är bara att vi gör det med ny teknik. Det blir ingen funktionell förbättring av lärandeprocessen eller undervisningskontexten.
Exempel:
Datorn som ordbehandlare eller för att läsa E-bok. I dessa två fall är datorn bara en ersättning för en annan teknik och tillför inte lärandet något. Eleverna blir inte bättre på att skriva eller att läsa bara för att de gör det på datorn.
- Augmentation / Förbättring
Tekniken fungerar som direkt ersättning för andra verktyg men bidrar till att skolarbetet kan effektiviseras dock fortfarande utan förbättring av lärandeprocessen eller undervisningskontexten.
Exempel:
Eleven kan med datorns hjälp skicka sin skrivna text till läraren. Eleven kan med talsyntes få texten i sin e-bok uppläst. Eleven kan göra understrykningar och anteckningar som sedan kan exporteras till ett annat dokument. Men fortfarande handlar det bara om en teknisk förbättring. Själva uppgiften och lärandeprocessen har inte förändrats.
Tekniken fungerar som direkt ersättning för andra verktyg men bidrar till att skolarbetet kan effektiviseras dock fortfarande utan förbättring av lärandeprocessen eller undervisningskontexten.
Exempel:
Eleven kan med datorns hjälp skicka sin skrivna text till läraren. Eleven kan med talsyntes få texten i sin e-bok uppläst. Eleven kan göra understrykningar och anteckningar som sedan kan exporteras till ett annat dokument. Men fortfarande handlar det bara om en teknisk förbättring. Själva uppgiften och lärandeprocessen har inte förändrats.
- Modification / Förändring
På denna nivå bidrar tekniken med möjligheter som gör att läraren kan designa uppgifter och lärprocesser för eleverna på ett annat sätt. Nu används tekniken för ett socialt lärande. Uppgiften har förändrats så att eleverna blir bra på metalärande, att de ska lära om sitt eget lärande. De ska bli medvetna om hur de lär, förstår och tänker. De ska ska också bli medvetna om hur andra lär, förstår och tänker. Automatiskt gör de reflektioner kring detta vilket vilket de applicerar på sig själva och som i sin tur påverkar deras egna lärande.
Exempel:
Eleven använder datorn för att på gemensamma digitala ytor samarbeta med varandra. T.ex. dela understrykningar och anteckningar med varandra. Det individuella skrivandet och läsandet har nu blivit en social aktivitet där man utbyter erfarenheter, tankar och åsikter om det de läst i t.ex. e-boken.
På denna nivå bidrar tekniken med möjligheter som gör att läraren kan designa uppgifter och lärprocesser för eleverna på ett annat sätt. Nu används tekniken för ett socialt lärande. Uppgiften har förändrats så att eleverna blir bra på metalärande, att de ska lära om sitt eget lärande. De ska bli medvetna om hur de lär, förstår och tänker. De ska ska också bli medvetna om hur andra lär, förstår och tänker. Automatiskt gör de reflektioner kring detta vilket vilket de applicerar på sig själva och som i sin tur påverkar deras egna lärande.
Exempel:
Eleven använder datorn för att på gemensamma digitala ytor samarbeta med varandra. T.ex. dela understrykningar och anteckningar med varandra. Det individuella skrivandet och läsandet har nu blivit en social aktivitet där man utbyter erfarenheter, tankar och åsikter om det de läst i t.ex. e-boken.
- Redefinition / Omdefiniering
Tekniken möjliggör skapande av nya uppgifter och arbetssätt som tidigare var omöjliga att genomföra. Det innebär att nya arbetssätt införs. Eleverna ökar sin samverkan med andra, konstruerar och uppfinner. Det är nu en påtaglig utveckling i lärandet börjar hos eleverna. På denna nivån har uppgiften utformats så att eleven försätts i positionen att själv bli läraren. Slutuppgiften är att de för någon annan, utanför skolan, ska förklara det de har lärt sig. Någon som befinner sig på annan plats. På denna nivå omsätter eleverna det material de har tagit del av till något nytt.
Exempel:
Datorn används av eleverna för att ta in omvärlden och nå ut till omvärlden. Med hjälp av verktyg som bloggar, wikis, skype m.m. kan eleverna förmedla sina kunskaper, och omvärlden kan ta del av och även ge respons tillbaka.
Tekniken möjliggör skapande av nya uppgifter och arbetssätt som tidigare var omöjliga att genomföra. Det innebär att nya arbetssätt införs. Eleverna ökar sin samverkan med andra, konstruerar och uppfinner. Det är nu en påtaglig utveckling i lärandet börjar hos eleverna. På denna nivån har uppgiften utformats så att eleven försätts i positionen att själv bli läraren. Slutuppgiften är att de för någon annan, utanför skolan, ska förklara det de har lärt sig. Någon som befinner sig på annan plats. På denna nivå omsätter eleverna det material de har tagit del av till något nytt.
Exempel:
Datorn används av eleverna för att ta in omvärlden och nå ut till omvärlden. Med hjälp av verktyg som bloggar, wikis, skype m.m. kan eleverna förmedla sina kunskaper, och omvärlden kan ta del av och även ge respons tillbaka.
Detta är ju väldigt intresant! Efter två år med 1-1 projektet på min skola tror jag att de flesta når förbättringsstadiet och några enstaka förändringsstadiet. "Det tar tid att lära gamla hundar sitta" och vissa unghundar också för den delen.
SvaraRaderaBra film om SAMR-modellen!Den kommer jag att ha nytta av.
/ Hot Lips :)
Hade inte hört talas om SAMR-modellen förr. Den vara lätt och överskådlig i den lilla filmen, mycket bra! Säger som Åsa att den kommer jag att ha nytta av! Tack!
SvaraRadera