måndag 12 december 2011

Nätkultur

Som lärare har jag i huvudsak arbetat med elever på mellanstadiet i IKT. 2006-2009 hade jag en 50% tjänst som it-lärare. Jag hade fått projektpengar och gjort i ordning en datasal där klasserna kunde sitta i par tillsammans vid en dator. Jag märkte att de hade väldigt lite erfarenhet programhantering, men hade väldigt lätt för att lära. Hemma var det sociala medier som gällde! Det blev vi varse när olika elevkonflikter blossade upp på skolan  som hade sitt ursprung i de sociala medierna. Temaarbete "Etik och moral på nätet" genomfördes. Vi stiftade bekantskap med Elza Dunkels för att få en inblick i de ungas nätkultur. Det märktes en stor skillnad mellan vuxna och barn/ungdomar vad de använder datorn till. Jag ville få en förståelse för omfattningen, så jag gjorde en undersökning om användandet av sociala medier.
http://iktarvika.weebly.com/uploads/9/0/9/2/9092180/communities.doc

Såg en rapport häromdagen på TV om att vuxna och barn har en skiftande syn på vad som är farligt på nätet. Vuxnas farhågor är mobbning och att barnet ska bli utnyttjat av någon vuxen, medan de unga upplever de ökade inslagen av våld (filmer, bilder och texter) som en fara.

Jag får nog döpa om det här inlägget till nätkulturer

Nu står vi inför 1-1 satsningen. Om datorn ska bli ett verktyg för att eleverna ska få en bra måluppfyllelse, fordras  en fungerande infrastruktur. Strategier, pedagogiska visioner och en genomtänkt kompetensutveckling av lärarna.

1 kommentar:

  1. Hej Hasse.
    Tack för en detaljerad och positiv respons. Blev så GLAD och överväldigad.
    Jag ska försöka hitta ett sätt att delge hur det går, 100 % IKT jobb för mig 2012 :-)
    Ha det gott och GOD JUL!
    Åsa

    SvaraRadera