onsdag 21 september 2011

Dagen vi bytte roller

Idag skulle vi jobba med skoltidning. Lars och Måns satt längst bak i datasalen. Jag tror Lars stora insats idag var att han förlängde fikarasten med 5 minuter. Istället fick vi 4 stycken IKT-studenter som lärare. Dagens uppgift var att stifta bekantskap med webbtidningar, såna där som man bläddrar digitalt. Det är bara lukten av trycksvärta som saknas.
Vi gjorde bildarrangemang i Photoshop utifrån en frågeställning till våra lärare. Den som kan gissa min frågeställning får gärna höra av sig! Här är i alla fall bilden!
HA, HA.... så det kan bli. Bilden är ingen bild utan en PDF och det vet jag inte hur man gör synligt. Okej, imorrn sätter jag mig vid samma dator och snokar reda på BILDEN, så får vi se om den hamnar i inlägget.
I programmet Scribus skapar man sin tidning och fyller den med text och bilder och publicerar den på webbplatsen issuu. Vi kollade på olika layout-exempel som finns på den webbplatsen också.

Våra lärare var väldigt duktiga och jag tror att de fick en hyfsad feed-back av Lars och Måns efteråt.

Nu är det andra veckan i Uppsala och jag måste konstatera att det är gaska fint på sina ställen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar