torsdag 15 september 2011

Bildhantering

Idag har vi hämtat bilder på flickr.com och sxc.hu. Kollat hur man gör inställningar för att få använda bilderna enligt upphovslagen. Vi har använt ett bildhanteringsprogram
som inte behöver installeras, pixlr.com. BRA! Jag ska kolla Johannas och Malins blog NOGA! Jag ska kolla de andras bloggar inte så noga!

Vi har fått i uppgift att blogga om något som fanns med i gårdagens mind-map.
Tänkte bilden skulle anspela på det jag kommer att berätta om. Ska bli intressant och se om Johanna och Malin ser någon koppling.
Ska berätta lite om själv också! Bloggen fungerar ju bra som en kom ihåg plats.
Den här bilden heter butterfly on a flower. Är tagen av Yenhoon och hämtad från: http://www.sxc.hu/photo/1359151




Så här jobbar vi...
Nu har det kommit enkla webbkameror som förstorar,
så kallade Mikroskopkameror som man enkelt kopplar
 i USB-uttaget. De vi har köpt in förstorar upp till 150 ggr.
Eleverna går ut och samlar in insekter i plastburkar, sätter
sig framför datorn och börjar kolla in sin fångst. Tar kort på
dom små krypen för en kommande dokumentation och artbestämning.

Övre bilden är när en elev studerar insekt med mikroskop. Bilden tagen med min Iphone. Undre bilden är mångfotingen förstorad 150 ggr.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Bra att bloggen är igång. Spännande rubrik som skapar förväntningar. Snyggt!

    SvaraRadera
  2. Hej Hasse! Mikroskåpkameror var en ny erfarenhet för mig. Verkar bli bra och intresseväckande bilder. Tänk vad fint att kunna presentera elevarbeten med egna bilder av detta slag på blogg eller hemsida.

    Den där bilden och kopplingen...det tar vi imorgon.

    SvaraRadera
  3. Va häftigt med mikroskopkameror! Antar att eleverna gillar att använda dem, det skulle mina göra! Om vi bara lär oss att använda de tekniska hjälpmedel som finns på rätt sätt kan de verkligen berika undervisningen.

    SvaraRadera