söndag 2 oktober 2011

Uppdraget IKT-pedagog?

I min tjänst ska jag arbeta som IKT-pedagog ca. 8 timmar / vecka. Vad har jag gjort hittills? Fixat konton på servern för lärare och elever. Installerat program på nya datorer. Inköp av datorprylar. Fixa skrivarproblem. Konstruera användarlistor i Softogram. Allt det här känns inte så pedagogiskt.
Nu vill jag starta en blogg tillsammans med övriga IKT-pedagoger och it- tekniker i kommunen. Där ska vi kunna utbyta erfarenheter, ge varandra tips och idéer, samordna projekt mm. Det känns som det spretar åt olika håll och en del beslut verkar inte vara så genomtänkta. Varför köpa in datorer om inte nätet räcker till? Vilka konsekvenser får det bland elever och lärare?

1 kommentar:

  1. Hej Hasse!
    Intressant att höra hur din ikt-tjänst ser ut idag. Jag håller med dig om att du hittills denna termin mest verkat som it-tekniker. Hur ser uppdelningen ikt-pedagog/it-tekniker ut? Har ni en it-tekniker stationerad på skolan? Bra idé med gemensam ikt-blogg i kommunen. /Malin

    SvaraRadera