söndag 2 oktober 2011

ASL-metoden

När den norske pedagogen och lärarutbildaren Arne Trageton  i slutet på 90-talet hävdade att skolan borde satsa på att låta barnen börja lära sig att skriva på datorn och vänta med handskrift till andra klass, väckte det stor uppmärksamhet.
Har vid flera tillfällen lyssnat på Mona Wiklander som är specialpedagog i Sandviken. Hon är en av många pedagoger som anamattat Tragetons idéer. Hon har dessutom förmågan att beskriva arbetet på ett medryckande sätt. Projektbeskrivning och film. I det arbetssättet ges det ett bra exempel på hur specialpedagogiska hjälpmedel kan komma till nytta  i den normala undervisningen. Program som i syfte skapats för att synskadade ska kunna arbeta med datorn även hjälper de flesta barn att snabbare lära sig läsa. Se filmen om talande tangentbord.


 På skolorna i Arvika finns det ingen som arbetar enligt ASL-metoden, vilket jag tycker är synd. Som IKT-pedagog ska verka för att vi ska få igång verksamheten även här. Min bloggvän Johanna ska få många frågor eftersom hon jobbar med sin etta enligt den här metoden.

3 kommentarer:

  1. Trots att jag i mitt senaste inlägg beklagade mig över teknikstrul och elevmappar som inte hittas när arbetet ska fortsätta är jag helt övertygad om att ASL är en fantastisk metod för att lära barn skriva och läsa! Jag tycker redan att mina ettor bara efter en dryg månad i skolan producerar mycket text. Och de samtal som vi redan nu har om stavning och meningsbyggnad, som kommer naturligt eftersom datorn signalerar att något är fel, hade jag kanske i år tre med min förra klass... Det är häftigt!

    SvaraRadera
  2. Okej, då gör vi ett nytt försök att kommentera. Som jag tidigare skrev så tycker jag att det är otroligt roligt och inspirerande att jobba med ASL. Jag tror stenhårt på metoden!

    SvaraRadera
  3. Nu du! Det funkar. Jag kunde läsa på mailen och som kommentar på bloggen.

    SvaraRadera