Vad gör ungarna på fritiden? Frågeställningen blev aktuell första gången i slutet på 90-talet, då jag var hockeyledare för pojkar födda 90-91. Det hände någonting vid milleniumskiftet. Föreningen tappade ungdomar, första tanken var ju att nu ska alla spela innebandy! Visst ökade antalet innebandyspelare, men det såg likadant ut i alla idrotter. Så många nya innebandyspelare blev det inte. Vart tog dom vägen? Läser man statistik om datoranvändandet så förstår man att det det blir färre med namn i föreningsregistren.
Jonny Lindqvist säger att internetanvändandet har ökat 400% sedan 2006. Det är intressant för 2006 genomförde vi en undersökning på mellanstadiet om deras mediavanor. Ska man sen öka de resultaten vi fick fram 2006 med 400%, då är det MÅNGA timmar vid skärmen.
För 3 år sedan fick jag en klass (4:or). De pratade om den ena communitisen (böj den ni!) efter den andra, många kände jag igen, men långt ifrån alla. Samtidigt hade Lilla Aktuellt en fördjupning om etik och moral på nätet. Vi jobbade med ämnet i skolan och gjorde bl.a. en undersökning om vilka communities barnen var med i, och det blev en diger lista. Det man har märkt under de sista åren är att chattarna har minskat.
Ungas mediavanor och NHL har båda gemensamt att de
erbjuder en väldigt uttömmande statistisk information. Jag tycker en viktig fråga är varför unga flickor och unga
pojkar skiljer sig åt i sättet att använda media. De unga flickorna som
producerar material (t.ex bloggar ) och de unga pojkarna som konsumerar ( t.ex.
spel och att titta på filmklipp). För mej som pedagog blir resultatet att
flickorna får en högre måluppfyllelse än pojkarna. Här har skolan och
läromedelsföretagen en viktig roll i att utmana simuleringsspelen som WOW och
Tibia, för att stimulera pojkarna.
En annan sak jag funderar på är elevernas möjlighet till att
koncentrera sig när mobilen alltid finns till hands och piper så fort man får ett sms eller att statusen på Facebook har ändrats. Förr så ställdes frågan hur många timmar om dagen internet
användes, men nu med androider och Iphones intåg är ju eleven uppkopplad dygnet
runt. Det sägs ju att barn och unga har en större förmåga att göra många saker samtidigt (frassing), men kan det vara bra för psyket att ständigt ha "många mobiler i luften"?
Hej!
SvaraRaderaBra undersökning. Varför är alltid en viktig fråga!
Visst är det så att medierna oftare söker upp oss. Ställer väl höga krav på användarna att kunna välja när man ska vara offline.
Hej Hasse!
SvaraRaderaIntressant reflektion om att det är så många lärare som ännu inte hoppat på tåget.... man undrar hur lång perrong de har??
Det här med att nå pojkar; det kanske är så att vi som nu fått större insikter och kunskaper inom IKT som kan få med oss några fler killar mot bättre måluppfyllelse.
Vi ses på onsdag//